vrijdag 15 mei 2009

Terugblik 3: Solliciteren en eerste keer Scheemda

709e


Donderdag 15 mei was het. Precies een jaar geleden.
Nadat Marcel op 6 mei 2008 zijn sollicitatiebrief had gezonden, kwam er al na een paar uur een reactie. Ik werd uitgenodigd mee te doen aan een aantal online testen om te onderzoeken of ik een geschikte kandidaat zou zijn. Ik rolde door de proeven en het bedrijf dat de werving en selectie deed, nodigde mij uit voor een gesprek. Gezien de afstand Krimpen aan de Lek - Hoogezand, mocht ik bepalen wanneer het gesprek zou plaatsvinden.

Donderdag 15 mei 2008 om 11uur leek mij wel wat. Stiekum maakten wij ons op voor deze dag. (alleen wederzijdse ouders wisten wat ons te wachten stond) . Suzanne's ouders reden ons die dag, zodat ik uitgerust aan het gesprek kon komen een ook zij de omgeving eens konden zien. Half 7 reden we die morgen weg, voldoende tijd dus om naar Hoogezand te rijden. Alleen staakte het openbaar vervoer die dag (dus was het ongekend druk). Om kwart voor 9 passeerden wij pas Utrecht, op weg richting Almere en Lelystad. Daar kwamen we, te midden in de velden, zonder op- of afrit, in een file te staan. De gehele A6 was afgesloten wegens een ongeval. De klok tikte. We overwogen het bedrijf waar ik moest solliciteren, te bellen dat ik later zou zijn. Ik deed het niet, dat staat zo stom !

Uiteindelijk ging het verkeer weer rijden en bij de brug tussen Flevoland en Noordoostpolder begonnen net de lampen te knipperen en de slagbomen te zakken. Met hoge snelheid schoten we er nog even onderdoor. We raceden door Friesland, kwamen bij Groningen stad weer in de file wegens wegwerkzaamheden. Daarna spurten we door naar Hoogezand, 11.03uur arriveerden we bij onze bestemming. Snel hees ik een net jasje aan en deed een das om, en zo rende ik het kantoor in. Ik werd gerust gesteld en kreeg wederom een test, nu op papier. Daarna volgde het gesprek. Na een uur of wat stond ik weer buiten.

Daar wachtten in de zon Suzanne en haar ouders mij op. We reden naar Midwolda, waar we een krentenbol en wat drinken nuttigden langs de akker. om half 2 hadden we een afspraak met een makelaar in Scheemda. Daar waren we tot dat moment nog nooit geweest. We bezochten een huis aan het spoor, met daar achter uitzicht over de landerijen. Prachtig uitzicht, maar het huis was in dusdanige staat dat het beter is het direct maar af te breken en nieuw te bouwen. Wij voelden niet veel voor deze klus en dropen af. (tot dusver niemand trouwens, het staat nog te koop. Nog liefhebbers ?)

Hierna reden wij met dezelfde makelaar naar nog een huis; een tweede keus zegmaar. Maar we waren er toch, dus... Eenmaal binnen gekomen overviel ons een gevoel: Dit is het ! Na het aanschouwen van de tuin (die rond deze tijd natuurlijk op z'n mooist is) waren we verkocht.

We namen afscheid en wandelden nog wat door het dorp. Aan het einde van de middag aten we wat bij onze chinees en wandelden rond 6 uur nog eens langs het huisje en door de straat.
Hierna reden we terug naar Krimpen aan de Lek waar we rond half 11 weer aan kwamen. 16uur waren we van huis geweest en niemand wist wat we hadden gedaan...
Marcel en Suzanne