donderdag 9 juli 2009

ONWEER !

... en hiermee duidt ik niet op de aanwezigheid van (schoon)moeder in Scheemda.

Want er mag geen enkel causaal verband geconcludeerd worden met de weersomslag en de komst van Suzanne's ouders.

Maandag was het weer ineens wel anders dan de afgelopen weken. Er was een stevige wind en er waren flinke stapelwolken met zo nu en dan zon. Dinsdagmorgen flitste het een paar keer en donderde het.

Die middag kwamen Suzanne's ouders. Zij waren hier sinds maart niet meer geweest en hadden dus nog nooit de moestuin, de kippen en zoveel meer gezien. Alles is nu zo anders dan toen.

Nadat Marcel uit zijn werk kwam hebben wij lekker gegeten, waarna we een rondje reden via 't Waar, Nieuwolda en Oostwold. De dreigende lucht beloofde niet veel goeds en al snel was er onweer. Het heeft gisteravond dus flink gerommeld.

Vandaag was het weer ook wisselvallig. Dan weer warme zon, dan weer regen en stevige wind. Maar geen onweer.

Wat ook met onweer samenhangt, zijn onweersvliegjes. U kent ze wel, kleiner dan fruitvliegjes, meer piepkleine kevertjes.

Net als bij velen waren de dagen heet en de nachten benauwd. Zo ook bij ons. En net zoals velen zetten wij veel ramen open om lekker door te luchten om tenminste enige verkoeling te krijgen bij het slapen.

Maandagmorgen ontdekte Marcel een onweersvliegje op de monitor van onze computer. Hij veegde het weg. Even later wandelde er weer eentje over het TFT-plasma-scherm. Maar nu zat het beestje IN de platte monitor en liep feitelijk tussen mijn lettertjes en de foto's. Drukken, duwen en schudden hielp niet. Hooguit een vlek met verkleuringen op de plek van het duwen, maar weggaan, ho maar.

Aan het einde van de avond bleek er eentje linksmidden tot stilstand gekomen te zijn. Dat scheelde zo 5 pixels op het scherm. Ik zocht op google en wat blijkt: er zijn tig mensen ter wereld met onweersvliegjes in de monitor. Echte bugs dus !

Wanneer je op youtube zoekt, ontdek je zelfs filmpjes van mensen die het filmden. En anderen die laten op proffesionele wijze laten zien hoe ze hun platte beeldscherm onder handen nemen.

Sommigen suggereerden dat als het beestje dood was, het naar beneden valt. Anderen spreken schande van de kwaliteit van de monitor, want die zou volledig afgesloten moeten zijn voor dit soort ongedierte en stof. Hoe dan ook, ik zat ermee.

En dat irriteert ! Je ziet het toch iedere keer ! Een collega waarschuwde al: "Pas op Marcel. Dat kan inbranden en het gehele scherm naar de gallemiesen helpen !" Eerst beschadigen er pixels, later ontstaat er een streep...

Gisteravond: er wandelde weer een kleine zwarte jongen over het scherm. Gelukkig verdween hij op den duur.

Deze middag na het werk: Nee hè ! Nu was deze andere (of weer een ander) ook tot stilstand gekomen, rechtsboven op het scherm.

Drama dus !Nu was ik het zat. Getooid met lichte irritatie en onvakkundige wijsheid ontkoppelde ik het beeldscherm en stapte ermee naar de garage.

Met wat schroevendraaiers ging ik het ding te lijf. Was dit verstandig ? Ach, in gedachten schrijf ik de monitor alvast af, dus laat ik gewoon het ding eens aan een onderzoek onderwerpen. ( ) Na wat schroeven en krakend plastic kwam ik bij het binnenwerk, waar ik allerlei onderdelen en klemmen tegen kwam, waarvan je niet wist dat ze bestaan (en wat je misschien beter ook maar niet kan weten).

Ik ontkoppelde de klemmen, randen en piepkleine schroefjes en kwam bij onderdelen waarvan je niet eens wilt weten dat ze bestaan. Totdat.....

.. . ik de plastic plaat ontdekte die voor het plasmascherm klemt. Door een kleine kier wurmde ik een papieren keukendoek en wiste het schoon. Ik kon de irritatie-gevers zo behendig wegvegen.

Daarna begon natuurlijk het in elkaar puzzelen van het ding. Met in het achterhoofd de 200euro die ik voor een nieuw scherm kwijt ben, ging het opvallend voorspoedig en kreeg ik het ding weer in een staat waarvan ik dacht dat die was voor ik het uit elkaar haalde.

Lichtelijk gespannen, maar dat natuurlijk niet tonend, liep ik stoer met het scherm onder mijn arm door de keuken (gade geslagen door Suus en pa en ma). Boven sloot ik de stroom en de computer aan.

En toen......... ..

-

Hij doet het