maandag 21 juni 2010

Busy Weekend

Dit weekend was het zover: we gingen voor het eerst na bijna twee jaar terug naar het westen, met de auto. De andere keren gingen wij met de trein, maar omdat de camping waar Marcel zijn ouders verblijven slechter bereikbaar is per trein, en omdat Suzanne haar gezondheid niet goed is, kozen wij voor de auto.
Al om kwart voor 5 werden we wakker, al gingen wij rond 7 uur op weg.
We reden zogezegd eerst naar de camping, in Oostvoorne. De reis verliep
redelijk voorspoedig alleen viel het weer wat tegen. We vierden de verjaardag van Marcel's vader met appelflappen en een broodlunch. In de tuin hangen diverse zaden, waar veel vogels op af komen. Zo zagen we vlaamse gaaien, eksters, spechten, vinken, koolmeesjes, pimpelmeesjes, mussen enzovoort.
Het was een bont gezelschap.

Verderop in de middag vertrokken we weer, op weg naar Rotterdam. We hadden besloten wat winkels te bezoeken die hier niet rond ons huis in Scheemda zijn. Maar het bezoek viel wat tegen; normaal parkeren is niet mogelijk omdat een chipknip verplicht is; die hebben wij niet. Dus later parkeerden wij in een parkeergarage, een dure aangelegenheid. We vonden eigenlijk niet de dingen die wij zochten en het viel ons op dat alles aanmerkelijk duurder was geworden dan twee jaar geleden.
Dus lieten we Rotterdam snel achter ons en reden naar Capelle. Daar bezochten we zus Irene in haar nieuwe flat. We zagen die rond kerst nog kaal, nu was deze ingericht en geverfd enzo. Irene had een bami maaltijd bereid, dat gaat er altijd in !
Na het eten praatten we nog wat na, en toen vertrokken we naar Lekkerkerk, de ouders van Suzanne. Moe van de lange reis stapten we spoedig in bed, op naar de volgende dag.

De volgende dag waren we zoals gewoonlijk, vroeg op. Er was een rommelmarkt in de buurt. We reden naar het dorpje Oud Alblas. Dat was via Krimpen aan de Lek, waar wij 10 jaar gewoond hebben. Wat vooral opviel was de vele nieuwbouw van hoge gebouwen en de drukte van het verkeer. In Oud Alblas hebben we 5 minuten rond gereden eer we parkeerplek hadden. Alles kwam druk op ons over, wij voelen ons hier in Groningen toch echt beter op onze plaats.

Maar het was een leuke rommelmarkt; pa en Marcel schoven nog een hamburger van de plaat naar binnen en kochten nog wat "tuin-tijdschriften."
Via Molenaarsgraaf (waar de voorouders van Suus vandaan
kwamen) reden we naar de pont bij Bergambacht, en zo toerden we naar Lekkerkerk terug.
Ma had een nasi maaltijd en zelfgemaakte soep. Broer Corné was ook gekomenen we praatten bij.
Na het eten was er voetbal waar Corné naar ging kijken. Marcel fietste naar het dorp en kocht bij de natuurwinkel Boekweit honing; dat verzacht bij het vele hoesten van Suzanne.
Suus schoot ondertussen wat foto's van oude spullen die haar moeder kreeg van een kennis die zijn kaashandel eindigde.
(zie hiernaast)

Toen was het rond 3 uur, tijd om de reis aan te vangen naar Groningen. Tot
Utrecht was het rustiger door de voetbalwedstrijd en zo tuften we gauw door. Onderweg wisselden zon en regen elkaar af en hier rond Scheemda bleek het slechts 10 graden te zijn. Na totaal 625 kilometer rijden waren we weer thuis.

Pipi, Witje en Annika waren maar wat blij dat we er eindelijk weer waren. Ze kregen een schoon huisje, zij kregen wat te eten en ook wij aten wat en gingen smoren bij de haard; het wordt dan weliswaar zomer, de temperatuur is er nog niet naar.

Vandaag was Marcel ook nog vrij.
We schreven wat aannemers aan, want de volgende klus op het programma is: de dakgoten vervangen. We hopen reacties te krijgen, zo kunnen we offertes vergelijken.

Opeens kwam een vriend van de buurman, Kees, bij hem op bezoek. Kees is ook gepensioneerd en hij heeft net als wij een moestuin en Wyandotte krielkipjes.
We showden onze tuin en bekeken de kipjes. Annika is na 7 weken nog altijd broeds. Ongelooflijk ! 3 weken is normaal.
En wat doe je er tegen ? Annika zat al eens twee dagen in een zak aan de waslijn; niets helpt. Zo ontstond een andere oplossing om het broedszijn te eindigen: broeden !
Kees heeft een kennis in Winschoten, die fokt Wyandotte raskippen.
Deze man is een serieuze kippenboer; hij won zelfs al prijzen op beurzen en tentoonstellingen. Hij verkocht ons wat bevruchte eieren.
Eerst wilden wij Annika in de nieuwe ren doen, maar daar tegen protesteerde zij. Dus moesten Witje en Pipi het veld ruimen. Zij zitten nu in de nieuwe ren. Die ren willen we op termijn nog verven enzo. Maar voor dit moment kan het er mee door. Marcel verving de sloten, verstevigde het dak en gaf de achterzijde een mooie, stevige sierlat. Zo gaat die ren langer mee. Later verven we het wel, maar nu konden de dames er tenminste in. Annika zit ondertussen gewoon op haar oude, vertrouwde kistje, nu op 7 eieren.

Ook kreeg het rek voor de druiven een uitbouw. We hebben namelijk ook een
kiwiplant. Dat blijkt ook een klimplant. Verleden jaar deed die niets; nu groeit en groeit die almaar door.

Tussen alle klussen door kwamen trouwens ook nog de schoorsteenvegers. Een rooster op onze oude pijp was volledig verkoold. Dus kwam er een nieuwe kap op de schoorsteen en moest er snel nog wat geld bij gepind worden. Maar het resultaat is mooi en schoorsteenvegen moet jaarlijks van de verzekeringsmaatschappij.

Als ontspanning fietsten we vanmiddag nog mooi door de akkers naar Nieuw-Scheemda, om zo via het kanaal terug te fietsen. Onderweg plukten we kamille. Vrolijke bloemen. Maar ook goed om thee van de te maken; werkt weerstand-verhogend en is goed voor de luchtwegen. Dat zal Suus dus goed doen.
Zij maakte tijdens alle bedrijvigheid nog een lekkere bami-maaltijd. We moeten zo langzaam aan wel spleetogen krijgen . Omdat het weer opknapte, konden we het maal lekker buiten opeten.

Nu dan komt dit weekend ten einde. Er is een hoop gebeurd ! We zijn bang dat de komende week niet veel gelegenheid zal geven om effe bij te komen. Dus zien we uit naar het volgende weekend.