vrijdag 13 mei 2011

Een moestuinkijkje achter ons kleine huisje
























Zie hier een klein kijkje in onze moestuin achter het huis. Vol trots laten wij jullie onze bloeiende tuinbonen zien. Wat zijn ze mooi ! En wisten jullie dat bloeiende tuinbonen zo heerlijk ruiken ? Als je deze geur eens in een flesje kon stoppen, deze geur doet denken aan een oosterse markt hier heel ver vandaan. Niets is minder waar, zo overheerlijk ruikt het dus ook in de achtertuin van een klein huisje ergens in Noord–Oost Groningen.

In de avond sluiten de tere witte bloempjes met zwart hartje hun kelkje (zie foto rechts onder), en bij het krieken van de dag als de eerste warme zonnestralen verschijnen gaan ze weer open. Als dit niet wonderlijk is ! Ook is het rondom deze bloeiende bonen een drukte van belang, tal van ijverige bijen zoemen vrolijk in het rond. Zou er ook tuinbonenhoning bestaan ?

Zie hier ook een paar kiekjes van enkele baby-slaplantjes. Wat ze zijn ze toch mooi fris groen, en de smaak is boterzacht. Eigenlijk is zo’n baby-slablaadje vele malen lekkerder dan zo’n taaie oude reuzenkrop. Aangezien wij slazaadjes genoeg hebben kweken we dus bergen op tot kleine plantjes en smullen er dan heerlijk van. Uiteraard komen er ook een aantal ouderwetse kroppen hoor !

Net toen ik (Suus) stond te genieten van dit alles viel mijn oog op een grappige kever die ook zijn thuis in onze tuin gevonden leek te hebben. Met dat ik mij over het beestje heen boog keek hij mij met zijn kopje schuin omhoog aan en liet zich op zijn schildje voor dood neervallen. Was het werkelijk zo schrikken geblazen ? Hi hi… eventjes later zag ik hem weer vrolijk rond wandelen bij de kersenboom. Hij was spontaan weer tot leven gekomen en de grote schrik lag al weer achter hem of was het een "haar" ? Ik heb het kevertje maar als mannelijk bestempeld. Waren wij mensen maar zo moedig en dapper!

Wij wensen iedereen een heerlijk weekend, en geniet van het mooie voorjaar !









































Liefs, Suus en Marcel