dinsdag 16 augustus 2011

Een vakantie naar Polen, hoe vind je dat ???

TAGS: bed en breakfast Polen, bed & breakfast Poland, pension, Nedersilezië, Reuzengebergte, Inn, Pension Polen, Hotel, Lwowek Slaski, trip vakantie naar Polen.
Lieve vrienden,

Hier dan weer een aanvullend berichtje van onze trip naar Polen. Suzanne had ergens eens gelezen dat Polen een mooi land is en dan meer specifiek het zuiden, Neder Silezië in de Sudeten bij het Reuzengebergte en IJzergebergte.
Overweldigende natuur, bergen met naald- en loofbomen enzovoort. De bergen zijn ook een wintersportgebied, al is dat zeer beperkt. Aan de zuidkant, in Tsjechië, is dat verder ontwikkeld.

Maar nu dan de zoektocht naar een juiste accomodatie. Ik, Marcel, ging aan de slag. Het leek het meest praktisch wanneer ieder een eigen optrekje / kamer zou hebben en dat in ieder geval ontbijt verzorgd zou zijn (zodat de dames ook meer vakantie zouden hebben).
Eerst zocht ik op Bed en Breakfast Polen. Daaruit rolden slechts twee resultaten en niet wat wij zochten. Slapen bij de boer in Polen leverde ook niet direct iets op. En nederlandse reisorganisaties bieden gewoonweg niets aan in Polen. Dus zocht ik het woord voor hotel of pension in het pools (Google vertalingen). Vervolgens nam ik Google Maps voor me en zoomde in tot een gebied in Polen, aan de Duitse en Tsjechische grens. Dat was het gebied waar ik wilde zoeken. In de zoekbalk zocht ik op pension en in de eerder genoemde kaart verschenen rode punten. Die aanklikkend kreeg je info over het pension (adres enzo) en soms een website. Die website opende ik in een ander tabblad, maar al snel ontdekte ik dat al die sites in Pools waren en geen leesbare taal. Dus opende ik weer een tabblad google en vertaalde de betreffende website. Op die manier kreeg ik de tekst van het pension / hotel, in leesbare nederlandse woorden. Geen goede zinnen, maar je kunt er iets mee.

Zo kwam ik op de volgende website: Pod Zielonym Jajem
Dat betekent het groene ei, verwijzend naar de grote hobby van de eigenaar, het rijden met Landrovers. (logo van die auto's is een groen ei ).
Deze accomodatie sprak mij erg aan. Zag er verzorgd uit, mooie locatie en omgeving, mooie oude Poolse boerderij. Zij bieden Bed en Breakfast aan.

Dus schreef ik de eigenaar per e-mail aan in het duits, engels en via google vertaald in het Pools, hopende op een reactie. Die kreeg ik al snel. De eigenaar, Antoni, spreekt engels.
We kwamen tot een deal voor twee kamers met ontbijt en hij bood eventueel ook diner aan. In de recensies op de site werd dit eten aanbevolen, dus boekten wij dat bij (waar zou je immers in een Pools dorp anders moeten eten ??).
De eigenaar verwachtte geen aanbetaling, alles ging op basis van vertrouwen. Betaling in Euro's was mogelijk.

Na een rit van 9uur (met tussenstops en een gangetje van circa 100km per uur) kwamen we er aan.
We hebben er een goede tijd gehad. Het pension is van luxe voorzien als gratis wifi, prachtig verzorgde badkamers, goede bedden en schone kamers. Door de oude dikke muren is deze oude gerenoveerde boerderij absoluut niet gehorig, we konden onze buren David en Viola echt niet horen. Er zijn drie soorten kamers, wij hadden standaardkamers die voldoende groot zijn voor met zijn tweëen. 's Nachts wordt rond de boerderij gewaakt door wat waakhonden, het dorp is verder muisstil. De auto's staan op een afgesloten, eigen terrein.
Eigenaar Antoni kent de omgeving goed door zijn offroad Landrover tours. Hij weet wandelpaden, kent bezienswaardigheden in stad en natuur, kan regelen dat je kunt kanoën en leverde ons treintijden voor een mooie rit door de natuur. Hij kent weer mensen die mountainbikes verhuren enzovoort.

Wij waren de eerste Nederlanders die deze "inn in Poland" bezochten.
Antoni kocht vijf jaar geleden de boerderij met 11 hectare eigen grond, renoveerde het en had echt de droom iets te bieden dat anders is. Een zakenpartner uit nederland benaderde nederlandse reisorganisaties, maar die reageerden helaas niet.

Omdat wij denken dat dit pension / bed & breakfast in Polen, echt wel iets te bieden heeft voor Nederlanders, hebben wij Antoni beloofd dit op onze website te zetten. Wij hebben een erg goede vakantie gehad. Wij hebben ons in Polen totaal niet onveilig gevoeld, de mensen zijn er erg vriendelijk, maar bescheiden.
We hopen dat we anderen zo een tip van de hand te hebben gedaan voor een verblijf in Polen bij  http://podzielonymjajem.pl/.

Pod Zielonym Jajem ligt vlakbij het stadje Lwowek Slaski (Leeuwenberg Sleeswijk) in een regio dat in het verleden ook in Duitse handen is geweest.

Spoedig berichten we inhoudelijk nog over onze avonturen in Polen.
Tot dan !

Marcel en Suzanne