vrijdag 16 september 2011

Cayenne-PEPERTJES aan de waslijn...




















Kijk onze rode PEPERS eens vrolijk hangen, ze moeten drogen en wij genieten op deze manier ook nog extra lang van ze. Wat zijn ze mooi hè ! De laatste PEPERS zijn uit de kas geplukt, en met de dag wordt het zodoende kaler en leger in ons kasje. De herfst doet dit jaar zo vroeg haar intrede, de gehele natuur is al weken in de weer met haar "grote aftakeling." Het doet een beetje pijn, maar ach... afscheid nemen is natuurlijk nooit fijn.

Ooit heb ik geprobeerd om sambal te koken, het resultaat was verbluffend lekker maar ik hield er verbrande slijmvliezen aan over. Na deze pijnlijke ervaring begin ik er echt niet meer aan. Wat bijzonder toch, dat zo'n schattig rood vruchtje zoveel PIT in zich heeft. En ja... er zitten trouwens ook enorm veel pitjes in zo'n rood pepertje, ik heb inmiddels al vele zaden te drogen liggen voor het nieuwe seizoen. Het is kinderlijk eenvoudig om op deze manier aan zaad te komen en uiteraard supervoordelig.

Deze kinderlijke eenvoud van het oogsten van zaden gaat trouwens niet op bij alle soorten. Bij sommige zit het zaad zo goed verstopt, dat alleen de natuur deze zelf kan onthullen. Vorig jaar had ik plots de teleurstelling te verwerken dat een deel van de eigen geoogste zaden niet goed was gedroogd. Daardoor had er zich een schimmelplaag gevormd en was er een deel van de zaden om het leven gekomen. Snif... dat was natuurlijk erg jammer! Ik waag mij dus opnieuw aan een poging, en laat alles nu zo lang drogen tot ik er zeker van ben dat dit niet meer kan gebeuren. Mocht je Marcel en mij soms onverwachts bezoeken dan kan je nogal vreemd ogende bakjes met papieren doekjes en koffiefilterzakjes zien staan. Dan snap je nu alvast een beetje wat het is, en waarom het daar ZO LANG staat.

Ons huisje is meestal redelijk netjes, maar momenteel wil dat niet zo erg. Ook door het verwerken van de oogst kan het soms net een fabriekje zijn vol met potten en gigantisch grote pannen. Dus netjes... nee een beetje rommelig, maar wel gezellig ! Als straks het laatste vruchtje is geplukt, en de laatste groente van het land is verwerkt, dan komt er een grote eind-schoonmaak en maken wij ons winterklaar. Maar uhhh... laat ons eerst nog maar even genieten van een paar WARME, ZOMERSE en ZONNIGE dagen hoor... daar zijn we allemaal hard aan toe! En mocht de kou ons echt om het hart slaan, dan kunnen we altijd nog een pepertje oppeuzelen, reken maar dat je het daar WARM van krijgt !

Liefs Suus en Marcel