dinsdag 1 november 2011

Aardappelschilbakje...

Zien jullie dat schattige rode bakje op de koelkast staan ? Dit houten bakje speelt zo lang ik (Suus) mij kan herinneren al een rol in mijn leven. In mijn kinderjaren diende dit bakje bij ons thuis namelijk als "aardappelschilbak". Ook vervoerde mijn moeder er de aardappels mee van de schuur richting de keuken.

Grappig dat zo'n houten bakje zo vertrouwd kan zijn, en zo als een rode draad door mijn jeugd heen liep. Dagelijks verscheen dit rode kneuterige bakje op de keukentafel, het hoorde gewoon bij de dingen van alledag. Mijn moeder heeft het ons laatst cadeau gedaan, omdat zij het in de keuken niet meer vindt kleuren. In mijn kinderjaren hadden wij (net als hier) een gezellige keuken met rode details. Inmiddels zijn de rode spulletjes die de Lekkerkerkse keuken destijds opsierden helemaal verdwenen. Een aantal van deze rode rommeltjes hebben haast 300 km verderop een nieuw thuis gevonden.

Afijn... op dit moment dient dit stukje nostalgie bij ons als "pompoenbak". Eerdaags ga ik beginnen met de grote pompoen-slachting. Daar moet je nog best wel sterk voor zijn, want pompoenen hebben een taaie schil. Maar daarover binnenkort meer.

Soms heb je het weleens dat zo'n jeugdherinnering plots tot leven komt. Het doet mij glimlachen want ach... als kind leek het leven nog zo onbezorgd en eenvoudig. Als je dan ineens zelf GROOT geworden bent (en dat aardappelschilbakje toch echt een stuk KLEINER blijkt te zijn dan dat jij dacht dat het was) kom je er vanzelf achter dat het leven zo kinderlijk eenvoudig niet is. Wat is het dan een heerlijkheid te weten dat God voor ons zorgt en wij niet bezorgd hoeven te zijn over ons leven. Lucas (discipel van Jezus) heeft de woorden die Jezus sprak over "bezorgd zijn" toentertijd nauwkeurig opgeschreven, deze woorden kunnen wij tot op de dag van vandaag nog steeds in de bijbel lezen. En wat zijn deze woorden bemoedigend om te lezen ! Ik hoop dat deze woorden ook jou rust in je hart mogen geven...

Lucas 12 : 22b t/m 24
Om deze reden zeg ik tegen jullie: Maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten, noch over je lichaam en wat je zult aantrekken. Want het leven is meer dan voedsel en het lichaam meer dan kleding. Kijk naar de raven: ze zaaien niet en oogsten niet, ze hebben geen voorraadkamer en geen schuur, het is God die ze voedt. Hoeveel MEER zijn jullie niet waard dan de vogels ?

 

Veel lieve groeten, Suus en Marcel