vrijdag 30 november 2012

GEVULDE KIP...



Het is wel wat akelig om een verhaal te schrijven over "GEVULDE KIP" na het vertrek van onze HAAN KEES. Hi Hi, even voor alle duidelijkheid... de "GEVULDE KIP" die in dit bericht de hoofdrol speelt is NIET onze KEES! Het betreft hier een DUITSE SCHARRELKIP die we op de kop tikten enige weken geleden toen wij op boodschappenjacht gingen bij de Duitse buren. Kennelijk is ons zelfvoorzienende hart nog niet rijp voor het opeten van onze eigen kippen. Misschien als we er een paar 100 zonder naam rond hadden lopen. Heel misschien dat dit onderwerp dan minder gevoelig zou liggen.  

Maar "WAAROM" dan toch een bericht over "GEVULDE KIP"? Het antwoord is dat ik (Suzanne) nog nooit een GEVULDE KIP heb klaar gemaakt. Ik vond dat het de hoogste tijd werd om dat maar eens te gaan leren. Veel mensen eten dergelijke gerechten met KERST. Toch is mijn bescheiden mening dat je dit soort KUNSTEN eerst volledig moet beheersen voordat je eraan gaat denken het je gasten voor te schotelen. Vandaar hier een verslag van mijn bevindingen met onze DUITSE SCHARREL...

Dit recept komt uit het C1000-MAGAZINE en leek mij niet al te moeilijk. Dus ben ik van de week vol goede moed begonnen. Ik heb in de bereidingswijze mijn persoonlijke ervaringen verwerkt.

INGREDI√čNTEN: 8 kleine mandarijntjes, 1 hele kip, 3 tenen knoflook, 4 takjes rozemarijn, 4 eetlepels olijfolie, een halve eetlepel honing, 2 rode uien, 100 gram verse cranberry's / ik gebruikte bramen uit de vriezer, 250 ml kippenbouillon.

-Snij de gepelde mandarijntjes overdwars doormidden.
-Strooi zout en peper in de buikholte van de kip.
-Vul de buikholte met 3 halve mandarijntjes, 2 uitgeperste tenen knoflook en de helft van de rozemarijn.
-Steek de opening dicht met een cocktailprikker / of rijg hem dicht met rolladetouw.
-Verwarm de elektrische oven voor op 175 graden Celsius.
-Meng de olijfolie met 1 uitgeperste teen knoflook, honing, zout en peper.
-Bestrijk de kip rondom met dit mengsel
-Leg de kip in een braadslede
-Verdeel de rest van de stukken mandarijn om de kip heen in de braadslede.
-Voeg hier rondom ook de partjes ui, de cranberry's en de rest van de rozemarijn aan toe.
(bij het gebruik van BRAMEN voeg je de bramen pas tegen het einde van de braadtijd toe)
-Schenk de bouillon in de braadslede.
-Braad de kip in 1 uur en een kwartier tot anderhalf uur gaar.
-Bekijk de kip  na 1 uur en doe er evt. een stukje folie overheen (als het vel donker genoeg is)
- Leg de gebraden kip op een schaal.
-Schep de mandarijntjes, uien en bessen eromheen.
-Kook het braadvocht in tot een lekkere jus.

Ik vond de KIP best smakelijk, al was mijn lieve man er niet zo van gecharmeerd. Hoe dan ook het was heel leuk om iets nieuws te leren. Het stond namelijk al lange tijd op mijn "leerlijstje". Ik ontdek maar al te graag nieuwe gerechten en technieken wat BAKKEN, BRADEN en KOKEN aangaande. Qua recept is het gemakkelijk aan te passen zodat je een SMAAK kan vinden die voor iedereen een FEESTJE is. Dit was natuurlijk maar een OEFENING, en OEFENING baart KUNST!

Wij wensen iedereen een HEERLIJK WEEKEND! Gaan jullie ook nog LEKKERE GERECHTEN oefenen en proeven met oog op de komende FEESTDAGEN?

LIEFS, Suzanne en Marcel