vrijdag 1 februari 2013

KOKEN met DAT wat je IN HUIS hebt !



Wij houden van LEKKER ETEN en van KOKEN. Nu vind ik het altijd weer de grootste sport om te KOKEN met DAT WAT JE IN HUIS HEBT. Ik wil niet steeds naar de SUPERMARKT rennen, het maakt het allemaal zo onnodig DUUR. Want eerlijk is eerlijk de prijzen liegen er niet om. Ik heb de afgelopen jaren mogen leren dat je RECEPTEN prima AAN KAN PASSEN naar dat wat je WEL in huis hebt. Ook heb ik mogen ontdekken dat de HOUDBAARHEIDSDATUM niet alles zegt. Als een product "TENMINSTE HOUDBAAR TOT..." op de verpakking vermeld heeft staan kun je dat gerust (na ruiken, kijken en proeven) nog opeten. Het woord "TENMINSTE" geeft dit eigenlijk al aan.

Door op deze manier te KOKEN houdt je het BUDGET gezond en eet je nog eens iets ANDERS. Het is altijd weer een verrassing hoe de SMAAK uiteindelijk zal uitpakken. En wat is het heerlijk om te werken met je EIGEN OOGST, met KRUIDEN, met KLIEKJES en met de dingen die je bijna had weggegooid. Daar zijn wij hier trouwens fel op tegen. We doen ons best om dat niet te doen.

Dus keek ik gisteren in de koelkast en vond een stukje BRIE dat een dag over de datum bleek te zijn. Zag ik zowaar een pakje SOJA-ROOM met hetzelfde probleem. En leggen de KIPPETJES weer voldoende EIEREN om het rekje in de koelkast te vullen. Was er nog een handje POMPOENZADEN voorradig, een bodempje HONING en een halve vriezer vol met diepgevroren BIETJES. Zei ik al dat we nog UIEN hadden :-)? In diezelfde schuur met UIEN hebben we zelfs nog WORTELEN. De MEELVOORRAAD was ook nog voldoende op peil. Ook was er nog ROOMBOTER uit het KERSTPAKKET. En vond  ik drie BIOLOGISCHE BOUILLONBLOKJES naast de KNOFLOOKTENEN in het keukenkastje. Zelfs de TIJM buiten is nog in leven nadat de KIPPEN hem bijna hadden verwoest en de WINTER hem een optater gaf.

Kort samengevat kwam er een ROMIGE BIETENSOEP (met bietjes, bouillonblokjes, wortels, ui, knoflook, sojaroom) een BRIE-BIETENTAART (met meel, roomboter, bietjes, brie, eieren, honing, tijm, pompoenzaden, sojaroom)  en werd er FOCACCIA-BROOD (met meel, water en Italiaanse kruiden) gebakken.

Het BIETENTAARTJE is trouwens een overheerlijk RECEPT van NATASCHA BOUDEWIJN uit haar kookboek: "GREEN DELISIOUS"
Je kan haar recept vinden op de website:

 http://www.ecofun.be/bietentaartje/#more-6764 

Ik verzeker je... dit recept is er een om te onthouden, ZO SMAKELIJK!  

Dus werden alle restjes opgeruimd en dit resulteerde in een KONINGSMAAL. Een KOSTELIJKE MAALTIJD die we als "DE KONING TE RIJK" mochten GENIETEN bij het KNAPPERENDE HOUTVUUR in de KEUKEN. Voor ons is dat RIJKDOM!    

Allemaal een FIJN WEEKEND!
LIEVE GROETEN, SUUS EN MARCEL