woensdag 11 december 2013

LEMON CURD koken...


Een lang gekoesterde wens is vanmiddag in vervulling gegaan. Ik (Suzanne) heb voor het eerst zelf LEMON CURD gemaakt :-) Ik heb altijd gedacht dat dit heel moeilijk te maken zou zijn. Dat het bijvoorbeeld "au-bain-de marie" gemaakt dient te worden en nog meer ingewikkelde dingen. Tot een eenvoudig recept uit een oude ALLERHANDE (Albert Heijn nmr. 3-2010) mijn aandacht trok.

Het recept is als volgt:

BENODIGDHEDEN
-2 citroenen (uitgeperst)
-150 gram roomboter
-2 eieren
-125 gram witte basterdsuiker

BEREIDINGSWIJZE
-Pers citroenen uit en vang sap op
-Verwarm citroensap + boter in steelpan op laag vuur
-Blijf roeren tot boter is opgelost in sap
-Tik 2 eieren boven een kom kapot
-Weeg 125 gram suiker af
-Meng suiker bij eieren
-Mix geheel met een garde handmatig romig
-Voeg citroen-boter-mengsel toe aan suiker-eieren-mengsel
-Roer alles goed door elkaar
-Doe homogene mengsel terug in steelpan
-Breng al roerend aan de kook
-Draai vuur laag en blijf nog 2 minuten roeren
-Ik heb nog een beetje citroenrasp (geel/schil) erbij gedaan
-Schenk warme LEMON CURD in een schone pot

In de koelkast is deze CURD een week houdbaar. Je kan het gemakkelijk langer bewaren door het in te vriezen.

KIND KAN DE WAS DOEN, en lekker :-) Ik heb al een heel goed en smakelijk plan waar deze LEMON CURD op gesmeerd gaat worden :-) Word vervolgd...

LIEFS, Suzanne (& Marcel)