donderdag 19 juni 2014

Wat komt er deze week op ons (TUIN-)PAD... (2)


Begin deze week ontdekte ik (Suzanne) dat we toch echt NOG IETS met de doorgeschoten PEULTJES moesten gaan KOKKERELLEN :-) De voorgaande week waren er nog zo weinig PEULTJES en in slechts een oogwenk hing het plots vol met DOORGESCHOTEN PEULTJES??? Dat zijn nu die verrassingen waar je dan spoedig iets mee MOET :-)

Omdat ik (Suzanne) steeds vragen kreeg waarom ik nooit op de foto sta... :-) Kuch... voor deze ene keer dan een paar plaatjes tijdens het PLUKKEN van de doorgeschoten PEULEN. 

Omdat ik alleen in de tuin aan het werk was moest ik ze zelf proberen te maken met 1 hand in de lucht :-) Jullie snappen dat ze UIT HET LEVEN GEGREPEN zijn, met zwarte tuinhanden gewoon in mijn oude kloffie op de knieën in de tuin :-) Eigenlijk hoe ik het liefst wil zijn... Maar dan eigenlijk het liefst niet op de foto :-) 

Nou lieve mensen... en daarna kwam er dus een VERS ERWTJESSOEPJE van onze op hol geslagen PEULENVRIENDEN :-) En lekker dat dit was! Het had iets weg van babyvoeding, tongstrelend zacht en licht zoet.

Ons VERSE ERWTENSOEPJE (rijk voor 4 kommen) had de volgende ingrediënten...

* 500 gram verse (gewicht zonder peul) erwtjes
* 5 kleine gele uien
* een handje vol met muntblaadjes
* 350 gram worteltjes (uit de vriezer, oogst van vorig jaar) 
* een klontje roomboter
* een half pakje sojaroom culinair
* zeezout en zwarte peper (voor op smaak te brengen)
* halve liter kippenbouillon (voor een lekkere dikke soep) 
* gebakken uitjes (toko / ter garnering)

Allereerst werden de uien in stukken gesneden en op de bodem van de pan glazig gebakken in roomboter. Vervolgens kwamen de erwtjes hierbij samen met de fijn gesneden muntblaadjes. 

Hierover werd de hete bouillon gegoten. De pan met inhoud werd aan de kook gebracht en mocht zo'n 10 minuten zacht doorkoken. Met de staafmixer werd de soep gepureerd. Daarna werd er sojaroom aan toegevoegd en werd de soep op smaak gebracht met zout en peper.

Ik goot de soep nog 1 maal door een fijnmazige zeef. Aan het einde besloot ik er nog wat worteltjes (in plakjes) aan toe te voegen om wat vulling te geven aan de soep. De combinatie van erwtjes en worteltjes doen het immers altijd goed :-) 

Voor het serveren werden er nog wat gebakken uitjes gestrooid over de soep. Stel jij wilt deze soep ook eens maken, gebruik gerust meer bouillon als je van dunne soep houdt. Deze variant is lekker stevig, een echte maaltijdsoep! 

Het was wat ons betreft een heerlijk GROEN SOEPJE die zeker voor herhaling vatbaar is :-) De smaak heeft trouwens niets weg van winterse ERWTENSOEP. Dat is niet vergelijkbaar. Deze soep is veel lichter en frisser van smaak!

LIEFS, Suzanne & Marcel