woensdag 2 september 2015

BUITEN KOKEN met 1 been in de MOESTUIN


Heel de winter kunnen we nog BINNENSHUIS KOKEN op het fornuis. Daarom gaat op dit moment de voorkeur uit naar BUITEN KOKEN. Het liefst met behulp van een open houtvuurtje op een grindtegel vlakbij de MOESTUIN.

KOKEN op zo'n open vuur gaat echt geweldig goed en trouwens razendsnel. Meestal kies ik ervoor om dan een lekkere STOOFPOT te maken. En alles wat je tegenkomt in de MOESTUIN kan erin. Dit keer maakte ik een soort van chili con carne. Omdat ik niet dagelijks nachtschade eet was het nu dubbel genieten van deze TOMATENSAUS-STOOFPOT. Manlief eet trouwens deze groep met groenten wel dagelijks. 

HOE MAAK IK ZO'N STOOFPOT?

Vooraf kook ik in de grote stoofpot (pan) bepaalde groenten even "voor" in water. Na het afgieten laat ik de voorgekookte groenten even in een schaaltje apart staan.

Vervolgens wordt het vlees kort aangebraden, daarna wordt er gepureerde tomaat toegevoegd en een mix van chili-con-carne kruiden (zonder e-nummers / toko). Soms gebruik ik een beetje maiszetmeel om de saus tegen het einde wat in te dikken. Maar meestal verdampt er uit de kookpot ook nog wel aardig wat vocht. Het vlees mag de tijd nemen om even lekker te garen in de kookpot met saus.

Als het vlees redelijk gaar is gaan er verse ongekookte groenten bij als courgette en ui. Tegen einde worden de voorgekookte groenten (bonen, mais en aardappels) toegevoegd. Ook een klein cherry-tomaatje wat nog wordt gevonden mag erin. Na het geheel nog even goed doorgewarmd te hebben is het gerecht klaar.

Mmm... en lekker dat dit was :-) Dat moeten we nog maar eens eten! Helemaal nu er nog zoveel verse groenten rechtstreeks uit de MOESTUIN kunnen worden geplukt en geoogst.

LIEFS vanuit ons KLEINE GRONINGSE HUISJE...